Hälsofrämjande aktiviteter för
VGR-anställda i hela regionen
Hälsofrämjande aktiviteter för VGR-anställda i hela regionen
2018-01-11
Så greppar du vintern

Vi vet! Det kan vara mörkt, kallt och halt så här års. Det är inte lätt att komma ut. Visst är löpband ett fantastiskt hjälpmedel, men dra dig inte för att springa ute.

Att springa på halt underlag gör att du spänner dig och riskerar att halka. Det finns främst tre alternativ för att få fäste. Välj det alternativ som passar dig bäst och gå sedan ut och kuta!

  1. Halkskydd. Trä ett halkskydd med metalldubbar över din vanliga löpsko. Det är ett smidigt system till ett lågt pris. Detta passar dig som inte springer så ofta. Ska du träna flera dagar i veckan i vinter så slits halkskydden snabbare än en riktigt dubbsko.
  2. Dubbsko. De stora märkena har speciella löpskor för halt underlag med metalldubbar. Leta efter modeller där dubbarna sitter långt ut i kanterna av sulan, då blir greppet bättre.
  3. Dubba själv. Har du ett par vanliga löpskor med hyfsat tjock sula kan du själv dubba dem. Det finns kit att köpa med dubbar som du skruvar i på lämpliga ställen under skorna.

Erik Wickström

Erik Wickström arbetar som instruktör, personlig tränare och föreläsare för privatpersoner, klubbar och företag inom löpning och längdskidåkning. Han är också författare till boken Smart konditionsträning: www.smartkonditionstraning.se